Zdolny, komunikatywny, kreatywny i doświadczony – to wymarzone cechy pracownika. Wyobrażenie może jednak stać się rzeczywistością. Dowiedz się, jak pozyskiwać i szkolić stażystów tak, aby w przyszłości zdobyć specjalistę i zatrzymać go na dłużej.
Stażysta – dlaczego warto? Według zarządzania zasobami ludzkimi, najcenniejszym kapitałem firmy są ludzie. Przyjmowanie na staż uczniów i studentów może okazać się strzałem w dziesiątkę – pod warunkiem, że firma faktycznie potrzebuje zastrzyku świeżej krwi. Dlatego przed rozpoczęciem rekrutacji warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Czy potrzebuję stażysty? Czy posiadam zasoby, by go wyszkolić? W jakim dziale firmy / dziedzinie stażysta mógłby się rozwijać – jednocześnie wspierając firmę? Czy potrzebuję pracownika na stałe?
Współcześnie, stażyści coraz rzadziej są zainteresowani zwyczajnym zaliczeniem praktyki. Szukają staży w renomowanych firmach – wzbogacając doświadczenie (nawet jeśli nie wiążą przyszłości z daną branżą) lub stawiają na rozwój osobisty, wybierając organizacje, które wyznają podobne do nich wartości. Łączy ich świadomość, że studiowanie prestiżowego kierunku nie wystarczy, a bycie konkurencyjnym na rynku pracy wymaga większego zaangażowania.
Są młodzi, innowacyjni, odważni i pełni zapału – myślą out-of-the-box i mają głowy pełne nowatorskich pomysłów, które Ty i Twoja firma możecie wykorzystać. Chętnie uczą się i poznają nowe rozwiązania, szczególnie w modelu 70-20-10 – czyli poprzez doświadczenie. Według badania Youth Speak, aż 68% młodych osób wybiera właśnie model nauki przez doświadczenie, bazując w 70% na praktyce, 20% na nauce od mentorów i przełożonych, a tylko 10% na przysłowiowym zakuwaniu. Dlatego szybko i chętnie wdrażają się w realia firmy – w niedługim czasie stając się wartościowymi pracownikami. Ich dodatkowym atutem jest biegłość w nowych technologiach i dynamicznym zarządzaniu swoim czasem – jak przystało na przedstawicieli iGeneration.
Stażysta – jak szkolić? Jeśli planujesz z młodej Zetki lub Millenialsa uczynić specjalistę, który wzbogaci Twoją kadrę na dłużej, oprzyj jego szkolenie na czterech filarach: mentoringu, elastyczności, wartościach i atmosferze.
- Postaw na mentoring: młodzi praktykanci oczekują, że pracodawca stanie się ich mentorem – poświęci im czas, podzieli się wartościową wiedzą i przydzieli ambitne zadania. Istotne w relacji mentorskiej jest zapewnienie regularnego feedback’u – zarówno pozytywnego, jak i wskazującego, które aspekty pracy należy podszlifować. Wykorzystaj jego obecność na 100%, ucząc go ważnych na danym stanowisku kompetencji i zapewniając mu nowe wyzwania – a chętnie zostanie z Tobą na dłużej.
- Bądź elastyczny: dla młodych liczy się możliwość dostosowania grafiku do planu zajęć i zaliczeń na uczelni. Docenią elastyczność w dopasowaniu formy i zakresu współpracy, w tym pracy zdalnej, weekendowej czy w różnych godzinach.
- Respektuj wartości: Millenialsi i Zetki to pokolenia napędzane przez cele – inspirują ich pracodawcy o dobrej reputacji, wywierający wpływ na swoje otoczenie i społeczeństwo, podążający za wartościami. Bądź autentyczny, realizuj misję wpisaną w opowieść marki i pokaż stażyście, że pracując w Twojej firmie może zmieniać świat – nawet w małym zakresie. W ten sposób możesz zyskać lojalnego, zaangażowanego na 100% pracownika – i wartościowego kolegę po fachu.
- Dbaj o atmosferę: według badania Youth Speak, idealne miejsce pracy jest creative, challenging & fun. Zamiast sztywnych reguł, daje stażyście możliwość testowania, doświadczania i badania nowych rozwiązań. Buduje przyjacielskie relacje między pracownikami – które scalają zespół i, jak przyznaje wielu studentów, zwiększa lojalność pracowników. Ogranicz formalizm i zaoferuj twórcze warunki pracy, a przekonasz się, że praktykanci szybko zasymilują się z nowym środowiskiem i znikną bariery między nimi a pozostałymi pracownikami.
Potrzebujesz wsparcia przy pozyskaniu odpowiedniego stażysty i zarządzaniu kadrą? Poradź się profesjonalistów, którzy doradzą i opracują dla Ciebie strategię EB, wyprodukują materiały reklamowe oraz poprowadzą Twoje kampanie rekrutacyjne.
NAPISZ DO NAS >>
W myśl zawartych w tekście idei, artykuł ten jest owocem co-kreacji stażysta – mentor 🙂
autorzy: Klaudia Danielewicz (stażysta) | Magdalena Wardejn (mentor)
źródła: www.pwc.pl