Poznaj charakterystykę pokolenia Y i zwiększ swoją szansę na skuteczne pozyskanie i utrzymanie pracownika dzięki employer brandingowi.
Pokolenie Y. Określani mianem „Millenialsów” 20- i 30-latkowie (urodzeni w latach 1984 – 97), do 2025 roku mogą stanowić nawet 75% wszystkich zatrudnionych na świecie! To ambitni pracownicy nastawieni na sukces, nowe wyzwania i szlifowanie swoich umiejętności – aż 60% z nich deklaruje, że w pracy najważniejsze są możliwości samorozwoju. Nie bez znaczenia jest dla nich również dobra atmosfera, dlatego w swoim miejscu pracy z dużym prawdopodobieństwem będą budowali pozytywne relacje międzyludzkie.
Ich charakter kształtował się w dobie rozkwitu technologicznego – mają znajomych na całym świecie i aktywnie korzystają z mediów cyfrowych. Opisywani jako „hasztagnation”, średnio 27 razy w ciągu godziny przenoszą się z jednego urządzenia na drugie, a 90% z nich sięga po telefon i sprawdza portale społecznościowe – jeszcze zanim wstanie z łóżka.
Ich wejście na rynek pracy nie było proste, przypadło bowiem na czas ostatniego kryzysu finansowego (2007 – 08). Trudny start zaowocował wyszkoleniem wytrwałego i niezależnego pokolenia, które potrafi radzić sobie w podbramkowych sytuacjach.
Mocne (i słabsze) strony. Są dobrze wykształceni, gotowi do pracy w realiach wolnego rynku, chętnie uczą się języków obcych i świetnie łączą indywidualizm – z efektywną pracą w zespole. Cenią „work-life balance” i autentyczne relacje – preferują bezpośrednie spotkania i z łatwością wyrażają swoje opinie. Rozumieją nowoczesne technologie, wykonując z ich pomocą aż 80% najważniejszych czynności w ciągu dnia. Potrafią efektywnie zarządzać swoim czasem i zasobami, jednocześnie wykazując się świeżym spojrzeniem, kreatywnością i proaktywną postawą w dziedzinie wyszukiwaniu nowszych, efektywniejszych rozwiązań.
Dla „Igreków” priorytetem nie jest stabilne zatrudnienie, tylko samorealizacja – dlatego aż 70% z nich nie wiąże swojej przyszłości z jedną organizacją i planuje odejść z pracy wraz z poprawą sytuacji na rynku.
Jak pozyskać Igreka? Dla pracowników z tego pokolenia ważny jest samorozwój i poczucie, że „idą naprzód” ze swoją karierą – będą więc podatni na wszelkie oferty pracy zapewniające im coaching, mentoring czy szkolenia, ale również dobry zarobek i szacunek dla nich oraz ich pracy. Możliwość projektowania ścieżki kariery będzie podwójną korzyścią dla pracodawcy pod warunkiem, że utrzyma możliwości rozwoju na stałym poziomie. Millesials pozbawiony perspektywy nowych wyzwań, z dużym prawdopodobieństwem zacznie ich szukać w nowej firmie.
„Igrek” pragnie spełniać się w pracy – dlatego aż 80% pracowników z tego pokolenia deklaruje potrzebę werbalnego docenienia. Poza dobrym zarobkiem, ważna jest dla nich również możliwość wykonywania pracy, która ma znaczenie – prawie 90% z nich ceni marki, które kultywują szlachetne wartości.
Potrzebujesz wsparcia przy pozyskaniu odpowiedniego pracownika i zarządzaniu kadrą? Poradź się profesjonalistów, którzy doradzą i opracują dla Ciebie strategię EB, wyprodukują materiały reklamowe oraz poprowadzą Twoje kampanie rekrutacyjne.
NAPISZ DO NAS >>
autor: Klaudia Danielewicz
pod redakcją: Magdalena Wardejn
źródła: www.goldmansachs.com | www.princetonone.com | www.pewresearch.org